Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη, 15 Δεκεμβρίου 2015

Πρόοδος στη γλώσσα και τα μαθηματικά. Μέθοδοι.

            Γενικά το σχολείο δεν είναι εύκολο για το Γιώργο, όπως είναι για τα άλλα παιδιά. Δεν μπορεί να γράψει και στα μαθηματικά έχει περιορισμένη αντίληψη λόγω της έλλειψης κίνησης. Ωστόσο με μεγάλη προσπάθεια εκ μέρους του, εκ μέρους μας και εκ μέρους της θεραπευτικής του ομάδας, η προσωπική του πρόοδος είναι θεαματική. Είμαι πολύ συγκινημένη για την προσπάθεια που κάνει και επίσης διαπιστώνω ότι οι δυνατότητές του είναι πολύ περισσότερες από αυτές που εγώ νόμιζα ότι διαθέτει.
       Όσον αφορά το διάβασμα είναι πλέον προφανές ότι βλέπει τις σειρές των γραμμάτων με διαφορετικό τρόπο απ' ότι εμείς. Δεν ξέρω ακριβώς πώς και αυτός είναι ακόμη πολύ μικρός για να το εξηγήσει, ωστόσο καταλαβαίνω από τη στάση του σώματός του και τη θέση των ματιών ότι δεν τα βλέπει όπως εμείς αυτόματα. Πρέπει να τοποθετηθεί για να τα δει. Ίσως καθώς μεγαλώνει να καταλάβει από μόνος του ποια θέση τον εξυπηρετεί καλύτερα και από πού και πώς θα διαβάσει ευκολότερα. Είναι πιθανόν να επιταχύνει και την ταχύτητα ανάγνωσης. Ήδη πριν από δύο εβδομάδες διάβασε μόνος του την πρώτη του λέξη (χωρίς να του τη δείχνει κάποιος με το δάχτυλο). Ωστόσο πιστεύω ότι  μάλλον το διάβασμα δεν θα γίνει ποτέ αγαπημένο του, λόγω των δυσκολιών. Βέβαια ποτέ δεν ξέρεις. Η δυσκολία του δεν έχει να κάνει με το φακό του ματιού, ο οποίος είναι υγιής, αλλά με το οπτικό κινητικό νεύρο, το οποίο έχει επηρεαστεί από την εγκεφαλική παράλυση. Πάντως η πρόοδός του είναι πολύ μεγάλη. Το Σεπτέμβριο, στις καρτούλες ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού που έχουμε, μπορούσε να διαβάσει μία λέξη, την πιο εύκολη, σε αντιστοιχία 1 λέξη κάθε δυο καρτούλες. Τώρα, με λίγη βοήθεια και με πιο μεγάλη άνεση  διαβάζει πολύ περισσότερες λέξεις στις καρτούλες.
      Όταν διαβάζει, κυρίως άγνωστο κείμενο, παρατηρείται το φαινόμενο να διαβάζει συλλαβές ανάποδα π.χ "μέσα", αντί να διαβάσει "με'' μπορεί να διαβάσει "σε'' δηλ. το ε με το επόμενο γράμμα και όχι με το προηγούμενο. Προσπαθώ να τον κάνω να καταλάβει ποιο γράμμα προηγείται και ότι πρώτο διαβάζεται  αυτό που προηγείται. Νομίζω ότι η προσπάθεια είναι αρκετά επιτυχής, γιατί μειώνονται οι ανάποδοι συλλαβισμοί.  Επίσης μπερδεύεται αν η λέξη αρχίζει με φωνήεν  πχ '' άλογο'', μπορεί να ξεκινήσει να διαβάσει "λα''.
         Γενικότερα, παρόλο που δεν έχει πρόβλημα μυωπίας, λόγω της οπτικής ιδιαιτερότητας, όσο πιο μεγάλα είναι τα γράμματα, τόσο πιο εύκολο είναι γι' αυτόν το διάβασμα. Έχει τα βιβλία σχολείου που παρέχει το Υπουργείο Παιδείας (μέσω του Διόφαντου) σε γραμματοσειρά  Verdana 28, την οποία με μικρή προσπάθεια διαβάζει ικανοποιητικά. Ωστόσο τα φυλλάδια που του δίνει η δασκάλα απ' το σχολείο, τα οποία πολλές φορές έχουν και ζωγραφιές, δεν είναι κατάλληλα γι'αυτόν γιατί τα γράμματα είναι μικρά και οι ζωγραφιές δυσδιάκριτες (ειδικά στα μαθηματικά που έχει π,χ να μετρήσει 8 μικρά λαγουδάκια). Εκεί αναγκάζομαι να ξαναγράφω το κείμενο με μεγάλα γράμματα και να το κολλάω πάνω στο φυλλάδιο, να χρωματίζω τις ζωγραφιές με διαφορετικά χρώματα για να διακρίνονται ευκολότερα ή να ξαναζωγραφίζω τις ζωγραφιές μεγαλύτερες. Γενικά, όταν το φυλλάδιο φτάσει σπίτι πρέπει να το επεξεργαστώ. Και τους δίνει κάθε μέρα φυλλάδια και στη γλώσσα και στα μαθηματικά. Ειδικά κάτι φυλλάδια που παριστάνουν Ευρώ και λεπτά είναι εντελώς δυσδιάκριτα, ούτε εγώ δεν μπορώ να τα δω καλά καλά. Αν και στη διδασκαλία των χρημάτων δεν στέκομαι σχεδόν καθόλου, γιατί βλέπω ότι το παιδί δεν μπορεί να τα καταλάβει ακόμη (και μάλλον ούτε και τα υπόλοιπα πρωτάκια έχουν ευχέρεια σ' αυτόν τον τομέα).
           Όσον αφορά τα μαθηματικά, αυτή είναι μία άλλη πονεμένη ιστορία. Το βιβλίο δεν μου αρέσει καθόλου, δεν έχει μία εμφανή λογική σειρά, όσο γι' αυτή την αποστήθιση των ζευγαριών που δίνουν έναν αριθμό (π.χ τα ζευγάρια του 6, 0+6=6, 1+5=6, 2+4= 6 κλπ κλπ έως το 6+0=6 κι αυτό για όλους τους αριθμούς από το 1 ως το 10) είναι ένα θέμα προβληματικό. Έτσι έχουμε καταλήξει, εμείς στο σπίτι να προσπαθούμε να κάνουμε το Γιώργο να καταλάβει τα μαθηματικά με μια λογική σειρά και να εμπεδώνει ό,τι μαθαίνει, χωρίς να προχωράμε παρακάτω αφήνοντας κενά. Η πρόοδός του είναι πραγματικά πολύ μεγάλη και με έχει εκπλήξει. Βέβαια είναι γεγονός ότι ο Γιώργος θέλει συνεχή επανάληψη. Εδώ θέλουν συνεχή επανάληψη τα τυπικά παιδιά. Ωστόσο για ένα παιδί που μέχρι τον Ιούλιο δεν μπορούσε να ξεχωρίσει καλά καλά τις σειρές και καταλάβαινε τους αριθμούς μόνο με μέτρηση σταθερών (πραγματικών) αντικειμένων π.χ κυβάκια, μαρκαδόρους, αυτά που έχει καταφέρει (δηλ. να κάνει απλές προσθέσεις με το μυαλό) είναι πολύ μεγάλη υπόθεση.
Μπορεί να μετρήσει πλέον ζωγραφισμένα αντικείμενα σε σειρές ( με μόνο πολύ μικρή υπενθύμιση απ' το βοηθό ως προς την αρχή της σειράς). Επίσης έχω δει ότι δουλεύει να του έχεις σταθεροποιημένο το χέρι στον καρπό όταν μετράει δείχνοντας, τότε δεν κάνει λάθη και δεν προσπερνάει τα αντικείμενα μέτρησης.
Τις προσθέσεις τις μάθαμε ως εξής (Πήρε καιρό και πολλή επανάληψη για την κατανόηση)
Όταν σε έναν αριθμό προσθέτουμε 0 δηλαδή τίποτα, ο αριθμός μένει ίδιος.
Όταν στον αριθμό προσθέτουμε +1 πάμε στο αμέσως επόμενο νούμερο
Όταν προσθέτουμε +2 πάμε στο μεθεπόμενο νούμερο
Από +3 και πάνω, ανεβαίνουμε σκαλάκια που του τα δείχνω με το δάχτυλο. Π.χ 5+3
Έχεις ήδη 5 (αυτό για να το καταλάβει πέρασε πολύς καιρός γιατί άρχιζε πάντα να μετράει από την αρχή) Πρέπει ν' ανέβεις 3 σκαλάκια. Μου λέει 6 (ανοίγω ένα δάχτυλο), 7 (ανοίγω και δεύτερο), 8 (ανοίγω και τρίτο), οπότε βλέπει ότι έχει ανέβει 3 σκαλάκια και έχει φτάσει στο 8, άρα 5+3 =8. Τη διδασκαλία την έχει καταλάβει, οπότε τώρα με την πολλή επανάληψη έχει αρχίσει να τα μαθαίνει απ' έξω.
Όταν πρέπει να κάνεις μια πρόσθεση που σου φαίνεται δύσκολη, τη γυρνάς ανάποδα, είναι το ίδιο (αντιμεταθετική ιδιότητα) π.χ 2+7, που ν' ανεβαίνεις 7 σκαλάκια, τη γυρνάς ανάποδα 7+2 και ανεβαίνεις μόνο δύο σκαλάκια. Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο (κι αυτό για να το καταλάβει πέρασε πολύς καιρός).        

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου