Συνολικές προβολές σελίδας

Παρασκευή, 25 Ιανουαρίου 2013

Συζήτηση με το σύμβουλο ειδικής αγωγής - Σκέτη απογοήτευση

      Ως πρώτο βήμα λοιπόν στην αναζήτηση του νηπιαγωγείου που θα (υπο)δεχτεί το Γιώργο και μιας και δουλεύω μέσα στην εκπαίδευση, αποφάσισα να ζητήσω τη συμβουλή του συμβούλου ειδικής αγωγής της περιοχής μας δηλ. να με συμβουλέψει ποιο νηπιαγωγείο είναι κατάλληλο για το Γιώργο σε προσβασιμότητα, προνήπια και ανθρώπινο δυναμικό. Σημειώνω ότι ο Γιώργος είναι ένα παιδάκι με ήπιο πρόβλημα στα χέρια, μέτριο στα πόδια (κινείται με ρολέιτορ- επιβλεπόμενος ακόμα), χρειάζεται βοήθεια στην τουαλέτα και σε κινήσεις όπως να φορέσει ή να βγάλει ένα ρούχο. Έχει πολύ καλή ισορροπία στην καθιστή θέση, έχει ολοένα βελτιούμενη επαφή ματιού - χεριού,  φυσιολογική νόηση, τεράστια μνήμη, μεγάλες μαθησιακές ικανότητες (λόγω της μνήμης του και του εγγενούς ενδιαφέροντός του για καινούριες πληροφορίες), μουσικό αυτί (δηλ. τραγουδάει σωστά), καλή και ήσυχη συμπεριφορά και καλούς τρόπους. Επίσης δεν έχει διάσπαση προσοχής. Αυτά δεν τα γράφω για να εκθειάσω το παιδί αλλά για να είναι η εισαγωγή για παρακάτω.
Είχα ζητήσει λοιπόν από το γραφείο Συμβούλων ένα ραντεβού με το σύμβουλο ειδικής αγωγής, θεωρώντας ότι γνωρίζει τα σχολεία της περιοχής για να με συμβουλεύσει. Πέρασαν 15 μέρες, όπου και νόμιζα ότι με είχαν ξεχάσει, ώσπου με πήρε τηλέφωνο. Νόμιζα ότι θα κλείναμε το ραντεβού, αλλά τελικά μου είπε ό,τι είχε να μου πει στην επτάλεπτη τηλεφωνική  μας συζήτηση, την οποία και παραθέτω αυτούσια (τα πιο σπουδαία σημεία βέβαια), για να είμαι αντικειμενική
 
Ντριν.....
-Εμπρός
-Χαίρετε, είμαι ο κ....., σύμβουλος ειδικής αγωγής
-Μάλιστα, καλησπέρας σας. Λέγομαι .κα....... και σας τηλεφωνώ εκ μέρους του κ. Γιάννη Σ. και της κας Ε. (Ο Γιάννης Σ. ήταν δασκαλός του στην ειδική αγωγή - είναι ο συνταξιούχος σύμβουλος που συναντήσαμε με το Γιώργο το καλοκαίρι) και η κα Ε. είναι σύμβουλος γενικής παιδείας.
-Α. τι κάνει ο κύριος Γ., τα χαιρετίσματα μου. Η κ. Ε. ποια είναι; Α, μάλιστα...
-Σας ζήτησα ένα ραντεβού για να με συμβουλεύσετε. Έχω ένα παιδάκι με εγκεφαλική παράλυση που θα πάει νηπιαγωγείο γενικής αγωγής και θα ήθελα να με βοηθήσετε να βρω το κατάλληλο
-Το παιδί έχει τετραπληγία;
-Μάλιστα. Πολύ ήπια στα χέρια και μέτρια στα πόδια.
-Είναι σε αναπηρική καρέκλα;
-Όχι, κινείται με περιπατητήρα
-Έχω να σας προτείνω το πλαίσιο τάδε ( σημειώνω εγώ πλαίσιο ειδικής αγωγής, στο οποίο φιλοξενούνται παιδιά με  εγκεφαλική παράλυση, κυρίως  με  συνυπάρχουσα νοητική υστέρηση ή  βαριά κινητικά προβλήματα). Είναι το καλύτερο στο είδος του σε όλη την Ευρώπη. Θέλετε μέσον για να σας πάρουν εκεί.
-Ξέρω ότι δεν δέχονται, γιατί είχα ρωτήσει για την πισίνα και μου είπαν ότι δεν δέχονται εξωτερικά παιδιά. Αλλά η παιδονευρολόγος και ο κύριος Γιάννης που είδε το παιδί μου συνέστησαν ότι πρέπει να παρακολουθήσει το παιδί σχολείο γενικής αγωγής.Έχει φυσιολογική νόηση, μεγάλη μαθησιακή ικανότητα και το κινητικό του πρόβλημα δεν είναι απαγορευτικό. 
-Γιατί θέλετε να είστε έξω απ' το χώρο της αναπηρίας; Εκεί υπάρχουν άνθρωποι ειδικοί να σας συμβουλεύσουν, τα παιδιά κάνουν φυσιοθεραπεία, εργοθεραπεία, κολύμβηση. Το να γνωριστείτε με το χώρο της αναπηρίας θα είναι ό,τι καλύτερο για το παιδί.
-Μα έχουμε ομάδα ειδικών εδώ και χρόνια, γιατρό, φυσιοθεραπεύτρια, εργοθεραπεύτρια, ορθοπαιδικό κλπ. Όλοι, συμπεριλαμβανομένου και του συμβούλου κου Γιάννη Σ. , με την τεράστια εμπειρία του, μας συνέστησαν να παρακολουθήσει το παιδί γενικό σχολείο. Εγώ από εσάς ήθελα να μου προτείνετε ένα σχολείο με προσβασιμότητα, που να δέχεται προνήπια και το ανθρώπινο δυναμικό δηλ. η δασκάλα να είναι κατάλληλη για ένα παιδί με αναπηρία.
-Σας συστήνω το τάδε σχολείο, που έχει τμήμα ένταξης (σημ. το τμήμα ένταξης είναι για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το διδακτικό πρόγραμμα λόγω αυτών των δυσκολιών και όχι λόγω κινητικών προβλημάτων) (σημ. το νηπιαγωγείο που μου πρότεινε κτιριακά είναι ένα χάλι μαύρο, προσβάσιμο μεν, με σημαντικές ελλείψεις λόγω παλαιότητας δε., ικανό ν'αποθαρρύνει οιοδήποτε παιδί, πόσο μάλλον ένα παιδί με δυσκολίες που η ιδέα του σχολείου το τρομάζει. Να σημειώσω ότι στο Δήμο μας έχουμε 18 νηπιαγωγεία). Για τους εκπαιδευτικούς δεν μπορώ να σας πω τίποτα. Σήμερα είναι ο ένας, αύριο έρχεται άλλος.
-Μα οι εκπαιδευτικοί με οργανική θέση που την υπηρετούν, εκτός από έκτακτη ανάγκη, είναι πάντα οι ίδιοι στη θέση τους.
-Εν πάση περιπτώσει, εσείς στα γραφεία και στις διευθύνσεις εκπαίδευσης γνωρίζετε καλύτερα τους εκπαιδευτικούς. Δεν έχω να σας προτείνω κάτι άλλο (σημ. μάλλον έπρεπε να πει, δεν γνωρίζω να σας προτείνω κάτι άλλο)
-Καλά. Σας ευχαριστώ  για το χρόνο σας.
-Χαιρετίσματα στον κο Γιάννη
 
Αυτές ήταν οι συμβουλές του ειδικού συμβούλου για παιδιά με αναπηρία. Να κάνω τώρα μερικές παρατηρήσεις.
Χώρες με μεγάλο ποσοστό παιδιών με εγκεφαλική παράλυση και με μακρά εμπειρία, όπως είναι οι ΗΠΑ, έχουν καταλήξει ότι η συνεκπαίδευση των παιδιών χωρίς και με αναπηρία είναι η καλύτερη λύση και για τα μεν και για τα δε, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η αναπηρία του παιδιού δεν εμποδίζει το μάθημα  και την πρόοδο των υπολοίπων μαθητών (π.χ ένα παιδί που χτυπάει ή δαγκώνει τους άλλους μαθητές). Εδώ υπάρχει ακόμη η τάση να γκετοποιείται το παιδί με αναπηρία στο ειδικό σχολείο για διάφορους λόγους, άσχετους νομίζω με το ίδιο το παιδί.
Ο ειδικός σύμβουλος δεν με ρώτησε τίποτα για το παιδί, πέρα από το αν περπατάει ή είναι σε αναπηρική καρέκλα. Του αρκούσε αυτό για να το κατατάξει. Ούτε καν ρώτησε αν μας κάλεσε το ΚΕΔΔΥ για διάγνωση, πόσο μάλλον να θέλει να δει το παιδί. Η γνώμη που σχημάτισα εγώ είναι ότι δεν γνώριζε ούτε τα νηπιαγωγεία ούτε τις νηπιαγωγούς της περιοχής ευθύνης του. Αλλά ούτε με παρέπεμψε στο σύμβουλο γενικής αγωγής. Δεν θα ήταν λογικό να συνεργαστούν οι δυο τους, για να δουν πού μπορεί να ενταχθεί το παιδί ανάλογα με τις ικανότητές του και τις ανάγκες του;
Χώρια που εμμέσως μας κατηγόρησε ότι δεν αποδεχόμαστε την αναπηρία του παιδιού. χωρίς καν να μας ξέρει. (και ούτε βέβαια ήθελε να μας γνωρίσει).
Εάν κάποιος διαβάσει αυτή την ανάρτηση, θα ήθελα ν'ακούσω την άποψή του επί της συζήτησής μου με το σύμβουλο.Φανταστείτε που πήγα και με συστάσεις, ποιος ξέρει αν πήγαινα χωρίς (μάλλον τα ίδια θα μου 'λεγε αλλά συντομότερα του επταλέπτου)
Προχωράω λοιπόν στο δεύτερο πακέτο ενεργειών. Μία νηπιαγωγός που την είχα γνωρίσει όταν δούλευα στο γραφείο εκπαίδευσης και που σκόπευα  να στείλω το παιδί στο νηπιαγωγείο της, αλλά έμεινε αναπάντεχα έγκυος και έφυγε για μεγάλο χρονικό διάστημα, μου σύστησε ένα νηπιαγωγείο στο οποίο εργάζεται μία νηπιαγωγός με τις καλύτερες συστάσεις, σαν χαρακτήρας και εκπαιδευτικός,απ'ότι μου είπε και με επιπλέον σπουδές στην ειδική αγωγή. Επίσης ένας γνωστός μου γονιός μου μίλησε για ένα άλλο νηπιαγωγείο της περιοχής μας, όπου εργάζεται μια νηπιαγωγός, που έχει και η ίδια ένα παιδί με πρόβλημα (δεν γνωρίζω τη φύση του προβλήματος) και είναι πολύ δεκτική σ'αυτά τα θέματα, καθώς και καλός άνθρωπος.
Με αυτές τις συστάσεις λοιπόν, σκοπεύω να επισκεφτώ αυτά τα δύο νηπιαγωγεία και να δω τι γίνεται. Την εμπειρία μου αυτή, όταν συν Θεώ γίνει, θα καταθέσω σε επόμενη ανάρτηση.
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου