Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη, 25 Οκτωβρίου 2011

Αντιμετώπιση (μέθοδοι βελτίωσης) της εγκεφαλικής παράλυσης

       Παραθέτω μεταφρασμένο ένα αμερικάνικο άρθρο που δίνει με απλά λόγια επαρκείς και συγκεντρωμένες πληροφορίες για την αντιμετώπιση (μεθόδους βελτίωσης μιας και δεν μπορούμε να μιλάμε για πλήρη αποκατάσταση) της παιδικής εγκεφαλικής παράλυσης.

      ''Αμέσως μετά τη διάγνωση και την αξιολόγηση της περίπτωσης του παιδιού, η ομάδα των ειδικών θα καταρτίσει ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης της εγκεφαλικής παράλυσης. Υπάρχουν πολλοί τρόποι ώστε να φτάσει η λειτουργικότητα του παιδιού στο υψηλότερο δυνατό σημείο. Παρ'ολο που σήμερα υπάρχουν παρα πολλές προσεγγίσεις θα σταθούμε στις πιο βασικές που βοηθούν το παιδί να φτάσει στο μάξιμουμ των δυνατοτήτων του.
     Μιας κάθε περίπτωση εγκεφαλικής παράλυσης είναι διαφορετική, τα εξατομικευμένα θεραπευτικά προγράμματα διαφέρουν πολύ το ένα από το άλλο. Αλλά επειδή όλα τα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση έχουν πρόβλημα στην κίνηση είναι αναμενόμενο ότι ένα σημαντικό κομμάτι της αντιμετώπισης θα είναι ένα πρόγραμμα θεραπευτικών ασκήσεων. Ανάλογα με τις ανάγκες του παιδιού ένας φυσιοθεραπευτής, ένας  εργοθεραπευτής κι ένας λογοθεραπευτής θα δουλέψουν με το παιδί για να βελτιώσουν κατά το δυνατόν τη στάση και την κίνησή του.
      Στην αρχή το παιδί θα βλέπει συχνά το θεραπευτή του, τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα. Καθώς μεγαλώνει θα χρειάζεται λιγότερο εντατικό πρόγραμμα. Οι θεραπευτές θα σας πουν ότι θα πρέπει να δουλέψετε κι εσείς οι γονείς πολύ στο σπίτι με το παιδί. Θα σας δείξουν ειδικές ασκήσεις και ειδικούς χειρισμούς. Επειδή ο χρόνος που απαιτεί η ενασχόληση με τις ασκήσεις του παιδιού είναι παρα πολύς, καλό θα είναι να εμπλακούν και οι δύο γονείς ή όποιος άλλος ασχολείται με τη φροντίδα του παιδιού.
     Γενικά πρώιμη παρέμβαση θεωρείται εάν το παιδί αρχίσει πριν την ηλικία των έξι μηνών. Ωστόσο τα περισσότερα παιδιά ξεκινούν αφού έχουν συμπληρώσει τους δώδεκα μήνες ή καμιά φορά και τα δύο έτη. Αυτό, σε ένα μεγάλο βαθμό,εξαρτάται από το πόσο νωρίς θα γίνει η διάγνωση από τους ειδικούς γιατρούς. Οι ερευνητές ακόμη μελετούν τα μακροπρόθεσμα ωφέλη που μπορεί να προσφέρει η θεραπεία. Αλλά είναι γενικά αποδεκτό ότι τα παιδιά που αρχίζουν νωρίς μια καλή θεραπεία έχουν λιγότερους κινητικούς περιορισμούς όπως επίσης και καλύτερη στάση, μυική ανάπτυξη και μεγαλύτερες δεξιότητες στο ντύσιμο, το φαγητό και την προσωπική φροντίδα. Επιπλέον τα θεραπευτικά προγράμματα δίνουν στα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση τη δυνατότητα να εξερευνήσουν και ν' αποκτήσουν την εμπειρία δραστηριοτήτων που αλλιώς δεν θα είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν.
Θεραπευτική αντιμετώπιση της εγκεφαλικής παράλυσης
-φυσιοθεραπεία
-εργοθεραπεία
-λογοθεραπεία
-χειρουργεία
-φάρμακα
-θεραπεία αισθητηριακής ολοκλήρωσης
-προσαρμοσμένος εξοπλισμός

- Φυσιοθεραπεία
Ο φυσιοθεραπευτής ασχολείται με την ανάπτυξη των μεγάλων μυών του σώματος δηλ. πόδια, χέρια, κοιλιακή χώρα (αδρή κινητικότητα). Ο φυσιοθεραπευτής διδάσκει στο παιδί τρόπους για καλύτερη κίνηση και ισορροπία. Βοηθά το παιδί να μάθει να περπατάει, να χρησιμοποιεί αναπηρικό αμαξίδιο, να στέκεται μόνο του, ν'ανεβοκατεβαίνει σκάλες με ασφάλεια. Επίσης το βοηθά με ευχάριστες δραστηριότητες όπως το να τρέχει, να κλωτσάει μπάλα, να πετάει πράγματα ή να οδηγεί ποδήλατο. Ο φυσιοθεραπευτής είναι ο πρώτος που αναλαμβάνει το παιδί ήδη από τον πρώτο χρόνο της ζωής του ή απ' όταν γίνεται η διάγνωση. Ο φυσιοθεραπευτής χρησιμοποιεί ειδικά σετ ασκήσεων προκειμένου να προλάβει μυοσκελετικά προβλήματα π.χ προσπαθεί να εμποδίσει την αποδυνάμωση ή τη χειροτέρευση που προκαλεί στους μύες η έλλειψη κίνησης. Η φυσιοθεραπεία βοηθά ν' αποφευχθούν οι συσπάσεις που σταθεροποιούν (φιξάρουν) τους μυες σε άκαμπτες, αφύσικες θέσεις. Η φυσιοθεραπεία βοηθά το παιδί να εκτελεί τις καθημερινές του δραστηριότητες.

-Εργοθεραπεία
Ο εργοθεραπευτής ασχολείται με τους μικρούς μύες του σώματος, χέρια, πρόσωπο, δάχτυλα χεριών και ποδιών. Μαθαίνει στο παιδί τις δεξιότητες της καθημερινής ζωής όπως ντύσιμο και φαγητό. Επίσης εξασφαλίζει τη σωστή τοποθέτηση του παιδιού στο αναπηρικό αμαξίδιο. Διδάσκει στο παιδί καλύτερους ή πιο εύκολους τρόπους να γράφει, να ζωγραφίζει, να κόβει με ψαλίδι, να ντύνεται, να τρώει, να πλένει τα δόντια του. Επίσης βοηθά στην ανέρευση ειδικού εξοπλισμού που διευκολύνει τις καθημερινές δραστηριότητες.

-Λογοθεραπεία
Ο λογοθεραπευτής βοηθά στον καλύτερο έλεγχο των μυών του σαγονιού και του στόματος ώστε να βελτιώνεται η ομιλία καθώς και οι δεξιότητες που απαιτούνται για το φαγητό (μάσηση, κατάποση κλπ). Επίσης βοηθά στις δημιουργικές μεθόδους επικοινωνίας για παιδιά που δεν μπορούν να μιλήσουν. Ο λογοθεραπευτής θα δουλέψει με το παιδί την ομιλία, τη νοηματική γλώσσα ή τη χρήση συσκευών επικοινωνίας. Παιδιά που μπορούν να μιλήσουν θα βοηθηθούν να κάνουν την ομιλία τους πιο καθαρή, να σχηματίζουν πιο σωστές προτάσεις ή να βελτιώσουν τις ακουστικές τους ικανότητες. Παιδιά που δεν μπορούν να μιλήσουν μπορούν να μάθουν τη νοηματική ή τη χρήση βοηθητικών συσκευών δηλ. ουσιαστικά ενός υπολογιστή που θα μιλά για λογαριασμό τους.

-Χειρουργεία
Τα χειρουργεία δεν είναι πάντα απαραίτητα, ωστόσο μερικές φορές συνιστώνται για τη βελτίωση της μυικής ανάπτυξης, τη διόρθωση των αποτελεσμάτων των συσπάσεων ή τη μείωση της σπαστικότητας των ποδιών. Πριν αποφασίσετε χειρουργείο, συζητήστε εκτενώς με το γιατρό τους πιθανούς κινδύνους, τις μακροπρόθεσμες συνέπειες και το μετεγχειρητικό follow up. Επίσης καλό είναι να πάρετε μια δεύτερη γνώμη και να συζητήσετε με γονείς παιδιών που έχουν κάνει ίδιο χειρουργείο. Τα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση πολλές φορές περπατούν στις μύτες των ποδιών. Αυτό μπορεί να δείχνει σφιχτό τένοντα στη φτέρνα. Εάν τα κλασικά μέσα (νάρθηκες) έχουν αποτύχει, πιθανόν ένα χειρουργείο να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του προβλήματος, με επιμήκυνση του τένοντα. Αυτό το χειρουργείο μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της βάδισης, στην ισορροπία και να προλάβει μελλοντικές παραμορφώσεις. Επίσης η σπαστικότητα των ποδιών και των ισχίων μπορεί ν'αντιμετωπιστεί χειρουργικά. Αυτό το χειρουργείο περιλαμβάνει προσδιορισμό των αισθητηριακών νευρικών ινών πίσω από τη σπονδυλική στήλη και το κόψιμο κάποιων απ'αυτές ώστε να μειωθεί η σπαστικότητα. Οι έρευνες γι'αυτό το είδος χειρουργείου είναι ακόμη σε εξέλιξη.
Επίσης σε περίπτωση που ο γιατρός κρίνει ότι οι προσαγωγοί μύες των ποδιών προκαλούν παραμορφώσεις ή δυσκολεύουν τη βάδιση μπορεί να προτείνει κάποια χειρουργική επέμβαση.

-Θεραπεία αισθητηριακής ολοκλήρωσης
΄Βοηθά στα προβλήματα που μπορεί να έχουν τα παιδιά κατά την απορρόφηση και επεξεργασία αισθητηριακών πληροφοριών. Βοηθά στην ισορροπία και στη σταθερότητα της κίνησης.Η θεραπεία περιλαμβάνει αγγίγματα και πιέσεις σε διάφορα σημεία του σώματος και τη χρήση αντικειμένων από φελιζόλ, νερού, παιχνιδιών από διάφορες ύλες προκειμένου να βοηθηθεί η αισθητηριακή ολοκλήρωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου